Moda anilor ’90 a fost greu de identificat. O mulțime de tendințe ne-au strigat atenția, în timp ce altele erau atât de cool încât încă mai sunt elemente de bază ale garderobei noastre colective: rochii cu șliț, Doc Martens, chokers, topuri.
În timp ce în anii 1980 era vorba de volum – umeri căptușite, jachete umflate, părul mare și o obsesie pentru hainele de designer – stilul de la începutul anilor 1990 a fost în mod decisiv de întreținere redusă.
Dar innainte de a citi mai mult , daca esti un fan al hainelor anilor 90` , si iti doresti sa le cumperi la un pret decent iti recomand sa cauti daca exista un cod reducere Fashion Days , astfel vei putea achizitiona mai ieftin de pe unul dintre cele mai populare magazine fashion din Romania, FashionDays.ro
Rochia slip dress, una dintre cele mai durabile piese de îmbrăcăminte ale deceniului, este poate cel mai grăitor exemplu în acest sens. Curelele de spaghete susțineau rochii de mătase abia vizibile, înlocuind volanele anilor ’80 cu o ușurință minimalistă.
În weekenduri se purtau pantaloni scurți de motociclist, gâturi cu guler înalt, blugi cu talie înaltă și tricouri largi, cu logo. Părul a fost strâns în cocuri sau lăsat ca o coafură volubilă, fără stil.
Anii ’90 au dat naștere, de asemenea, unor supermodele celebre, inclusiv Linda Evangelista, care a rezumat excesele industriei la începutul deceniului spunând că nu se ridica din pat „pentru mai puțin de 10.000 de dolari pe zi”.
De la glam la grunge
Până la mijlocul deceniului, însă, glamazons au lăsat loc unui tip de frumusețe mai ușor de abordat. A apărut o nouă feminitate de tip waif, personificată cel mai bine de Kate Moss.
Grunge era, de asemenea, în plină ascensiune, iar în 1993, Marc Jacobs, pe atunci în vârstă de 29 de ani, a pus piese destructurate pe podium într-un show Perry Ellis care a prezentat rochii de bunică, Doc Martens și cămăși în carouri.
A fost criticat în mod sălbatic și, în cele din urmă, concediat pentru acest lucru. Dar colecția a devenit unul dintre cele mai importante puncte de cotitură ale deceniului pentru modă, ca să nu mai vorbim de cariera sa.
Gama Chanel din primăvara anului 1994 a privit, de asemenea, spre stradă, îmbrăcând modelele în patine și pantaloni scurți largi de băiat accesorizați cu lanțuri de rapper, în timp ce Calvin Klein a prezentat piese cu straturi de lenjerie care, așa cum a declarat pentru Vogue, erau despre „personal, despre a sta în casă și a fi singur, și nu despre a etala ceea ce ai pe spate”.
Pe măsură ce deceniul a avansat, moda a trecut de la funcționalitate la feminitate decisivă.
În prima sa prezentare pentru Gucci, Tom Ford a reinventat marca italiană, afișând pantaloni de catifea și cămăși sexy din satin, susținute de Madonna la MTV Video Music Awards 1995.
La sfârșitul anilor ’90, Alexander McQueen a pariat pe provocarea explicită cu o serie de prezentări experimentale, dintre care La Poupée (Păpușa) din primăvara anului 1997 a fost poate cea mai sălbatică, prezentând modele în diverse legături metalice.
Între timp, pentru o generație de adolescenți crescuți cu MTV și cu viețile fictive ale colegilor adolescenți – Beverly Hills, 90210 și Bel-Air, pentru a numi doar câteva – moda a ajuns să fie definită ca un amestec de haine de tip „preppy” (paltoane, minijupe în carouri, cizme până la genunchi) și cardigane neglijente, blugi rupți și șepci snapback.
Keds și Skechers erau cool, deși, dacă îți plăcea rap-ul, Timberlands trebuia să fie încălțămintea ta de alegere. Pantofii Reebok Pumps erau Sfântul Graal al sneakerheads și cizmele de luptă erau semnul distinctiv al copiilor îndrăgostiți de Kurt Cobain.
Până la mijlocul anilor 1990, treningurile au început să apară peste tot (și vor continua să apară până în anii 2000, sub forma Juicy Couture), încercând să facă atletism înainte ca atletismul să existe.
Fetele și băieții melancolici
La fel ca reluările din „Friends”, lista celebrităților care au definit stilul anilor ’90 – și cele mai bune momente de modă ale sale – este aparent nesfârșită.
Sitcom-ul însuși a oferit exemple chintesențiale ale modei de la mijlocul și sfârșitul anilor ’90, cu Rachel a lui Jennifer Aniston și faimoasa ei tunsoare în frunte. Sarah Jessica Parker, atât în serialul HBO „Sex and the City”, cât și în afara acestuia, Alicia Silverstone, în rolul bogătașei populare Cher Horowitz din „Clueless”, Naomi Campbell și Tyra Banks au contribuit, de asemenea, la stabilirea standardelor noastre de stil.
Bărbații, între timp, au fost melancolici – vezi Jared Leto, Brad Pitt, Johnny Depp – iar aspectul lor dezordonat a întruchipat vestimentația casual, cu o înclinație pentru jachete de piele, tricouri albe și croială minimă.
De-a lungul deceniului, oricine a fost cineva a făcut caz de eleganța ușoară, purtând blazere și veste cu piept dublu sau look-uri coordonate din cap până în picioare, care au făcut și mai multă impresie atunci când au fost prezentate de cupluri (Gwyneth și Brad) și grupuri de fete (TLC și Destiny’s Child).
Pe măsură ce deceniul se apropia de sfârșit, moda celebrităților a luat o întorsătură îndrăzneață: tivurile au devenit mai scurte, ținutele mai strălucitoare (Lil’ Kim a deținut această tendință mai bine decât oricine altcineva) și pantalonii au devenit din ce în ce mai joase. Anii 2000 erau chiar după colț, gata să își ia tributul stilistic asupra tuturor.
Anii ’90 au revenit!
Astăzi, anii ’90 trăiesc din nou. Înclinația modei de a privi înapoi a transformat recent deceniul în una dintre cele mai fructuoase surse de inspirație, oferindu-ne o apreciere reînnoită pentru hanoracele Champion, Birkenstocks și tricourile Nirvana.
Pe podiumuri, branduri precum Saint Laurent, Off-White, Gucci și Prabal Gurung au redescoperit cele mai mari tendințe ale epocii, de la grunge la catifea, de la șalvari pastelate mătăsoase la pantaloni scurți de motociclist. Întreaga rațiune de a fi a Vetements se învârte în jurul esteticii anilor ’90.
Dar renașterea nu s-a oprit la haine. Supermodelele din anii nouăzeci sunt din nou la conducerea podiumurilor, de la Naomi care a închis Saint Laurent primăvara 2020 în septembrie anul trecut, la Christy Turlington care a defilat la show-ul de toamnă 2019 al lui Marc Jacobs.
Anul trecut, Justin Bieber și Hailey Baldwin au făcut o treabă destul de bună în a recrea atmosfera sexy a acelor reclame iconice Calvin Klein. Chiar și „Friends” plănuiește o reuniune.
Dintr-un motiv oarecare, simțim o nostalgie colectivă care ne atrage înapoi.
Poate pentru că stilul anilor ’90 însemna să te îmbraci cu ceva distractiv și ușor. Sau poate pentru că era ceva pentru toată lumea: țesături transparente și mult prea mult satin, maiouri, pantaloni scurți cargo, pantaloni capri, ochelari de soare minusculi și denim dublu.
În acest moment, simplitatea sună foarte atrăgător.
Tu ce parere ai?
Sursa articol – CNN – https://edition.cnn.com/style/article/1990s-fashion-history/index.html
Sursa foto – https://gurulex.com/90s-fashion-trends/